METAKOGNITIV TERAPI

 Mange mennesker lider idag af tankemylder, som både kan give søvnløse nætter og nedsat livsglæde.

I den helt nye metakognitive tilgang i psykologien sætter vi fokus på tanker, og at tanker kun har den betydning, vi selv giver dem. Tanker og bekymringer kommer og går. Vi kan ikke styre dem, men vi kan kontrollere, hvad vi gør ved dem. Det er vigtigt, at vi lærer at adskille os fra vores tanker, og at vi ikke tror, at de alle indeholder sandhed og betydning. 
Der vil altid være vilkår og betingelser i vores liv, som gør ondt, og som vi ikke selv kan styre. Men der bliver også skabt megen unødvendig psykisk lidelse gennem vores tankeprocesser. Tanker får lov til at fængsle os og holde os fast, hvor der ikke er rart at være. I stedet for at de negative tanker kører i ring, og vi er optaget af indholdet af dem, skal vi begynde at fokusere på, hvordan vi håndterer vores tanker.
I terapien lærer vi  bl.a. om forskellen på indre og ydre fokus, om hvordan vi styrer vores opmærksomhed, og ved at lære at håndtere vores tankeprocesser giver vi os selv muligheden for at handle.

Du kan sammenligne det at få en tanke, med at din mobiltelefon ringer. Du bestemmer ikke selv, hvornår den ringer eller hvem der ringer. MEN du bestemmer selv, om du vil lade den ringe,  tage telefonen nu eller ringe op senere. Det er ikke en naturlov, at du skal tage din telefon, ej heller at du skal følge alle tanker. Du har et valg.

 Lad mig hjælpe dig til at forstå dette, og du vil opleve, hvor stor en livsændrende effekt det kan have.